Viser resultat 1- af

Vis flere resultater

Elektriske bakterier skal vise vej til forurening

En forskergruppe fra Aarhus vil 18. – 19. maj 2020 afprøve en ny metode til kortlægning af forurening på forureningsfanen ved Grindsted Å.

Metoden er baseret på en ny type bakterier, der er opdaget på Aarhus Universitet. Disse kabelbakterier, som de kaldes, har fået deres navn, fordi de danner flere centimeter lange kæder af titusindvis af celler, og disse kæder kan lede elektroner.

De nederste celler i ”kablet” lever af elektron-producerende processer (oxidation af energirige stoffer), og de sender elektronerne op til de øverste celler, der udfører en elektron-forbrugende proces (reduktion af ilt). Denne transport af elektroner forårsager et svagt elektrisk felt i jorden.

Bakterierne blev først opdaget i havbunden, hvor det energirige stof er svovlbrinte, men forskerne vil nu i Innovationfondsprojektet BIOMAP undersøge, om samme fænomen gør sig gældende i forhold til energirige jordforureninger. Man vil i så fald kunne anvende måling af det elektriske felt som en metode til kortlægning af jordforurening.

Ved afprøvningen af metoden i Grindsted vil der blive lagt kabler med elektroder ud på jordoverfladen, så det elektriske felt kan måles.

På kortet herunder kan du se, hvor afprøvningen vil finde sted.